شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8:30 صبج لغایت 16:30 بعد از ظهر پنجشنبه 8:30 الی 12:30
  • با ما تماس بگیرید

    5 - 88109204 - 021

  • ایمیل

    info@tesabearing.ir

  • تماس با ما
  روش های نگهداری و مراقبت از بلبرینگ ها و رولبرینگ ها

 روش های نگهداری و مراقبت از بلبرینگ ها و رولبرینگ ها

نگهداری و مراقبت از رولبرینگ ها و بلبرینگ ها امری بسیار حیاتی است؛ زیرا بدون رولبرینگ و بلبرینگ ها چرخش قطعات دستگاه های صنعتی دچار مشکل می شود . از این رو برای پیشگیری از مشکلات ناشی از خرابی ناغافل رولبرینگ و بلبرینگ ها، باید به طور منظم به وسیله گروه نگهداری و تعمیرات بررسی شوند تا عملکرد آنها در سطح بهینه باقی بماند. چون در بیشتر مواقع کار دستگاه بدون کار رولبرینگ و بلبرینگ غیر ممکن است، باید مهندسین نگهداری و تعمیرات توانایی بررسی کردن عملکرد بلبرینگ و رولبرینگ ها را حین کار داشته باشند .

برای مراقبت و نگهداری از رولبرینگ و بلبرینگ ها در حین کار چهار روش وجود دارد که به شرح زیر است:

1.     بازرسی از طریق گوش دادن:

گوش دادن به صدای قطعات حین چرخش اولین قدم برای مراقبت و نگهداری از بلبــرینگ و رولبــرینگ هاست . ساده ترین روش برای این کار استفاده از گوش است اما این کار کافی و مهندسی نیست . دستگاه هایی برای افزایش دقت و کیفیت شنیدن وجود دارد که یکی از آن ها دستگاه استتوسکوپ الکترونیکی است . این دستگاه برای دریافت و آنالیز طراحی شده است .

یکی دیگر از دستگاه های مورد استفاده برای پایش وضعیت بلبرینگ و رولبرینگ ها حین کار، دستگاه های آنالیز ارتعاشات می باشد که با بررسی ارتعاشات قادرند کارکرد نامناسب بلبرینگ و رولبرینگ ها در حین کار را به اطلاع واحد کنترل برسانند.

2.     بازرسی از طریق کنترل حرارت:

برای بارزسی از این طریق باید از دستگاه ترمومتر الکترونیکی استفاده کرد که با دقت بسیار زیاد دمای بلبرینگ را مشخص می کند ولی اگر به هر علت این دستگاه در دسترس نبود می توان با رعایت احتیاط لازم با قرار دادن کف دست روی یاتاقان از دمای تقریبی آن اطلاع پیدا کرد.

3.     بازرسی با ترمو گرافی:

اگر اصطکاک و سایش بین قسمت های متحرک قطعه افزایش پیدا کند ، مانند عملکرد نامناسب روانکار ، فرسودگی بیرینگ و … سبب افزایش دمای غیر عادی در بلبرینگ خواهیم بود .

پیش تر ذکر شد که می توان با دست این افزایش حرارت نسبی را بررسی کرد ، اما دقت بالایی ندارد. راه دوم که اشاره شد استفاده از ترمومتر است که دقت بالایی دارد اما نیاز به دسترسی به سطح بیرینگ داریم و برای بلبرینگ هایی که روی دستگاه در موقعیت غیر قابل دسترس نصب شده اند شاید بررسی دمای بلبرینگ کار دشواری باشد . در این صورت بهترین روش استفاده از سنسورهای ترموگرافی است . استفاده از ترموگرافی برای دنبال کردن دمای قطعه یک روش نسبتـــاً دقیق برای مراقبت و نگهداری از بلبــرینگ و رولبــرینگ ها در حیــن کار است .

4.     بازرسی چشمی:

توسط چشم باید سلامتی روغن را بررسی کرد و عملکرد یاتاقان را ارزیابی کرد. ممکن است به هر علتی کاسه نمد بلبرینگبه ایراد پیدا کرده باشد و گرد و غبار به داخل بلبرینگ راه پیدا کنند . بازرسی چشمی اولین و ساده ترین راه برای مراقبت و نگهداری از بلبرینگ و رولبرینگ هاست .

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *