شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8:30 صبج لغایت 16:30 بعد از ظهر پنجشنبه 8:30 الی 12:30
  • با ما تماس بگیرید

    5 - 88109204 - 021

  • ایمیل

    info@tesabearing.ir

  • تماس با ما
 تنسایل چیست و چه تاثیری بر مقاومت بلبرینگ دارد؟

تنسایل چیست و چه تاثیری بر مقاومت بلبرینگ دارد؟

تنسایل چیست و چه تاثیری بر مقاومت بلبرینگ دارد؟

مهم‌ترین وظیفه بلبرینگ در یک دستگاه و ماشین مقاومت در برابر فشار و بار وارد شده به دستگاه است. هر بلبرینگ با توجه به جنس، سایز و نوع ساخت میزان مشخصی از بار وارد شده را می­تواند تحمل کند. در صورتی که باری بیش از توان بلبرینگ بر او وارد شود دچار شکستگی شده و عملکرد آن از بین خواهد رفت. تنسایل یکی از مهم‌ترین معیارهای تعیین‌کننده میزان عملکرد و استحکام در بلبرینگ است.

تنسایل چیست؟

این معیار یک واحد تعیین کننده میزان تحمل بار وارده بر یک شی است. هنگامی که میزان مشخصی بار و فشار بر بلبرینگ در یک دستگاه و یا وسیله نقلیه وارد می­شود بلبرینگ در حد توان بار را تحمل کرده و وظیفه خود در دستگاه را به خوبی انجام می­دهد. اما زمانی که نیرو و فشار در جهات مختلف بر بلبرینگ وارد می­شود بلبرینگ تا میزانی که در هنگام طراحی برای آن تعیین شده بار وارد شده را تحمل می­کند. زمانی که فشار وارده بیشتر از میزان تحمل بلبرینگ می­شود بلبرینگ ابتدا حالت خمیدگی پیدا کرده و اگر فشار افزایش یابد دچار شکستگی می­شود. به نقطه تحمل بار بلبرینگ پیش از شکستگی تنسایل گفته می­شود.

تأثیر تنسایل بر مقاومت بلبرینگ تا چه اندازه است؟

هر چقدر اندازه تنسایل یک بلبرینگ بالاتر باشد مقاومت آن نیز بیشتر است. زمانی که مقاومت بلبرینگ بالا رود تحمل فشار و بار او در همه جهات بدون شکستگی افزایش می­یابد. به همین دلیل تنسایل یک معیار برای تعیین میزان مقاومت بلبرینگ است. تولیدکنندگان هنگام طراحی و ساخت بلبرینگ با ترکیب مواد اولیه ساخت با یکدیگر همواره تلاش دارند این میزان مقاومت را افزایش دهند. بیشترین میزان مقاومت را فولاد با بالاترین درجه تنسایل دارد. با افزایش تنسایل یک بلبرینگ مقاومت آن در برابر اصطکاک و انتقال حرارت نیز بالاتر رفته و طول عمر بلبرینگ افزایش می­یابد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *