شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8:30 صبج لغایت 16:30 بعد از ظهر پنجشنبه 8:30 الی 12:30
  • با ما تماس بگیرید

    5 - 88109204 - 021

  • ایمیل

    info@tesabearing.ir

  • تماس با ما
 با وظایف بلبرینگ آشنا شوید

با وظایف بلبرینگ آشنا شوید

بلبرینگ چیست؟ (ball bearing)

بلبرینگ در لغت به معنای توپ‌های حامل است که قرن ها پیش توسط رومیان کشف شده و تا امروز به صورت تکامل یافته و در مدل های مختلف در صنعت به طور وسیعی مورد استفاده قرار می‌گیرد . این قطعه کاربردی شبیه یاتاق ( قطعه‌ای در موتور خودرو که به بهبود و روان تر شدن عملکرد موتور کمک میکند) و یا چرخ‌دنده چرخشی دارد که عموما در وسیله‌هایی که قابلیت چرخش دارند برای جلوگیری از ایجاد اصطکاک و سایش سطوح به کار برده می‌شود.ظاهر بلبرینگ ها مانند استوانه تو خالی بوده و با توجه به استفاده‌ای که از آن‌ها می‌شود دارای انواع مختلف ساچمه‌ای، زاویه‌ای، کف گرد و … هستند.

از آنجایی که حرکت و چرخش اجسام سنگین باعث بوجود آمدن اصطکاک زیادی می‌شود (مانند چرخ اتومبیل ها) استفاده از بلبرینگ در اینگونه مواقع به منظور کارکرد درست این گونه وسیله ها حائز اهمیت بالایی می‌باشد.در نتیجه اجزا مختلف انواع خودروها از اصلی ترین و مهم ترین مکان های استفاده از بلبرینگ می‌باشند.

چند قسمت از خودرو ها که در آن‌ها از انواع بلبرینگ استفاده شده است: 1- بلبرینگ دینام ، 2- بلبرینگ گیربکس، 3- بلبرینگ اکسل، 4- بلبرینگ چرخ، 5- بلبرینگ فرمان و…

به طور کلی بلبرینگ های استفاده شده در خودرو دارای 3 وظیفه اصلی می‌باشند :

  • تسهیل انتقال قدرت بین قطعات

در خودروها به منظور این که  قطعات برای انتقال نیرو بتوانند بدون ایجاد اصطکاک بر روی یک دیگر بچرخند از بلبرینگ استفاده می‌شود که خسارت ناشی از هدر رفت نیرو و سایش به حداقل رسیده و قدرت بین آن‌ها با تسهیل انتقال یابد.

  • جلوگیری از ایجاد اصطکاک

بوجود آمدن اصطکاک بین قطعات علاوه بر هدر دادن نیرو باعث استهلاک و در طولانی مدت باعث از بین رفتن آن‌ها می‌شود. در این بین بلبرینگ وظیفه دارد تا از مانع از ایجاد اصطکاک و طول عمر بیشتر قطعات شود. برای مثال زمانی که بلبرینگ موتور خودرو بشکند ( جنس بلبرینگ موتور فلزی است) خسارتی که وارد می‌کند باعث از بین رفتن موتور می‌شود و کل موتور ماشین باید باز شده و از اول سرهم شود در اصطلاح موتور خودرو باید پیاده شود!

  • پیشگیری از سایش قطعات

زمانی که دو قطعه بدون واسطه و یا المان تسهیل کننده‌ای بر روی یکدیگر حرکت کنند باعث ساییدگی و یا خوردگی قطعات می‌شوند، در این شرایط بلبینگ از تماس مستقیم این قطعات جلوگیری کرده و حرکت و سلامت قطعات را بهبود میبخشد ( مخصوصا در حرکت قطعات چرخشی).

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *