شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8:30 صبج لغایت 16:30 بعد از ظهر پنجشنبه 8:30 الی 12:30
  • با ما تماس بگیرید

    5 - 88109204 - 021

  • ایمیل

    info@tesabearing.ir

  • تماس با ما

بلبرینگ خود تنظیم چیست؟

ساختار ظاهری این نوع بلبرینگ از دو ردیف ساچمه که حلقه ی بیرونی مشترکی دارند و شیار ساچمه منحنی (که دلیل خاصیت خود تنظیمی بلبرینگ است ) تشکیل شده است. از آن جایی که این بلبرینگ ها کاربرد زیادی در صنعت دارند در برابر فشار، حرارت، ضربه و… مقاوم بوده و نباید زاویه محوری آن ها در برابر هریک از عوامل محیطی تغییری بکند. معمولا در موقعیت هایی که ممکن است زاویه ی درونی شفت مورد استفاده در سیستم تغییر کند از بلبرینگ خود تنطیم استفاده می‌شود. با این که این نوع بلبرینگ کاربردهای زیادی دارد اما به علت قیمت بالای آن فقط در مواردی که دیگر انواع بلبرینگ پاسخگو نباشند تهیه و استفاده می‌شود.

انواع بلبرینگ خود تنطیم :

  • بلبرینگ خود تنطیم با کاسه نمد
  • بلبرینگ خود تنظیم بدون کاسه نمد
  • دارای حلقه داخلی عریض

*کاسه نمد : قطعه ای کاسه ای شکل ساخته شده از نمد فشرده ( در قدیم برای جلوگیری از نفوذ روغن یک قطعه به سایر قطعات از نمد که خاصیت جذب روغن بالایی دارد در تجهیزات استفاده می‌کردند) که وظیفه دارد تا از نشت و نفوذ مایعات ( سیالات) به درون قطعات جلوگیری کند. در بلبرینگ ها این کاسه های نمدی در طرفین قرار می‌گیرند.

بلبرینگ های خود تنظیم پر کاربرد در صنعت

  • بلبرینگ تیمکن TIMKEN : مشخصه ی اصلی این نوع بلبرینگ، ساچمه های آن است که به صورت زیگزاگی قرار گرفته‌اند و مانند دیگر بلبرینگ های خود تنظیم دارای دو ردیف شیار می‌باشد. در جایی که شفت استفاده شده شما قرار است سرعت دورانی بالایی داشته باشد که در نتیجه ممکن است نیروی گریز از مرکز بر روی آن تاثیر بگذارد، از شفت تیمکن استفاده می‌شود.آزادی حرکت و انحراف زاویه در این شفت حدود 7 درجه است. بلبرینگ تیمکن در دو سایز کوچک و متوسط از بازار قابل تهیه است.
  • بلبرینگ خود تنظیم SKF : از این نوع بلبرینگ به دلیل داشتن انحراف زاویه 3 درجه در صنایع ریسندگی و بافدگی استفاده می‌شود. ساختار بلبرینگ SKF باعث ایجاد کمترین اصطکاک شده و این امکان را به موتور ماشین (هر ماشینی مانند چرخ خیاطی) می‌دهد که ساعت های طولانی بتواند با سرعت متوسط (حتی در سیکل هایی با افزایش سرعت) به کار خود ادامه دهد.برخی از انواع آن ها به گونه‌ای طراحی شده اند که از ورود گرد و خاک به داخل شیارهای بلبرینگ جلوگیری می‌شود زیرا که وجود گرد و غبار بین شیارها باعث استهلاک و طول عمر پایین تر بلبرینگ می‌شود.

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *