شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8:30 صبج لغایت 16:30 بعد از ظهر پنجشنبه 8:30 الی 12:30
  • با ما تماس بگیرید

    5 - 88109204 - 021

  • ایمیل

    info@tesabearing.ir

  • تماس با ما
 یاتاقان ساچمه ای چیست ؟

یاتاقان ساچمه ای چیست ؟

یاتاقان ساچمه ای یا بلبرینگ نوعی از یاتاقان چرخشی یا رولبرینگ است که از ساچمه برای حفظ فاصله استفاده می کند. هدف بلبرینگ کاهش اصطکاک چرخشی و پشتیبانی از بارهای شعاعی و محوری است که این با استفاده از حداقل دو رینگ برای مهار توپ ها و انتقال بارها از طریق ساچمه ها به این مهم دست می یابد. در بیشتر کارکرد ها ، یک رینگ ثابت است و رینگ دیگر به مجموعه چرخان متصل است (به عنوان مثال شفت). همانطور که یکی از رینگ های حامل می چرخد باعث چرخش ساچمه ها نیز می شود.

از آنجا که ساچمه ها در حال نورد هستند ضریب اصطکاک بسیار کمتری نسبت به دو سطح مسطح در برابر یکدیگر دارند. بلبرینگ ها بخاطر کوچکتر بودن سطح تماس بین توپها و رینگ ها ، اندازه بار کمتری را نسبت به سایر بلبرینگ ها ایجاد می کنند.

اگرچه بلبرینگ ها از زمان های بسیار قدیم ساخته شده بودند ، اما اولین ثبت اختراع ثبت شده مدرن در بلبرینگ ها به فیلیپ ووگان ، مخترع و کارخانه آهن سازی ولزی اعطا شد که اولین طرح برای یک بلبرینگ را در سال 1794 ایجاد کرد. او طراح اولین بلبرینگ مدرن بود ، با ساچمه در امتداد شیار در مجموعه محور.

طراحی های مختلفی از بلبرینگ وجود دارد که هر یک از آنها برای عملکردهای متفاوتی ساخته شده اند. آنها می توانند از مواد مختلف مختلفی از جمله فولاد ضد زنگ ، فولاد کروم و سرامیک ساخته شوند. بلبرینگ ترکیبی یک بلبرینگ با ساچمه های سرامیکی و رینگ های فلزی است.

بلبرینگ زاویه ای از رینگ های نامتقارن محوری استفاده می کند. یک بار محوری در یک خط مستقیم از یاتاقان عبور می کند ، در حالی که یک بار شعاعی یک مسیر مورب را طی می کند که برای جدا کردن رینگ ها عمل می کند. بنابراین زاویه تماس روی رینگ داخلی همان زاویه رینگ بیرونی است. بلبرینگ های زاویه دار تماس بهتر از بارهای ترکیبی پشتیبانی می کنند (بارگیری در دو جهت شعاعی و محوری) و زاویه تماس بلبرینگ باید با نسبت های نسبی هر یک مطابقت داشته باشد.

هرچه زاویه تماس بیشتر باشد (به طور معمول در محدوده 10 تا 45 درجه) ، بار محوری پشتیبانی می کند ، اما بار شعاعی پایین تر است. در برنامه های با سرعت بالا ، مانند توربین ها ، موتور های جت و تجهیزات دندانپزشکی ، نیروهای گریز از مرکز تولید شده توسط توپ ها زاویه تماس را در مسابقه داخلی و خارجی تغییر می دهند. سرامیک هایی مانند نیترید سیلیکون به دلیل تراکم کم (40٪ فولاد) اکنون بطور منظم در چنین کاربردهایی مورد استفاده قرار می گیرند.

این مواد به طور قابل توجهی نیروی گریز از مرکز را کاهش می دهند و در محیط های با درجه حرارت بالا عملکرد خوبی دارند. آنها همچنین تمایل دارند که به روشی مشابه با بلبرینگ بپوشند – نه اینکه مانند شیشه یا چینی ترک خورده یا خرد شوند. در بلبرینگ محوری یک بار محوری مستقیماً از طریق یاتاقان منتقل می شود ، در حالی که یک بار شعاعی پشتیبانی ضعیفی دارد و تمایل به جداسازی رینگ ها دارد ، بنابراین بار شعاعی بزرگتر ممکن است به بلبرینگ آسیب برساند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *