شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8:30 صبج لغایت 16:30 بعد از ظهر پنجشنبه 8:30 الی 12:30
  • با ما تماس بگیرید

    5 - 88109204 - 021

  • ایمیل

    info@tesabearing.ir

  • تماس با ما
 بلبرینگ چگونه کار می کند؟

بلبرینگ چگونه کار می کند؟

کم کردن اصطکاک وظیفه اصلی هر بلبرینگی می باشد به این صورت که اصطکاک را بین اجزای فلزی متحرک  کاهش می دهد که خود این امر منجر به بیشترشدن بازدهی انرژی می‌شود. دلیل اصلی ای که هر وسیله ای به چرخش در می آید و ما شاهد آن هستیم ، همین بلبرینگ ها و یا یاتاقان ها هستند. البته که بلبرینگ ها به نرم شدن چرخش کمک می‌کنند. ساچمه های ریزی که در داخل بلبرینگ قرار داده شده اند از جنس استیل هستندکه توانایی غلتیدن در جهات مختلف را داشته و به رینگ داخلی و خارجی این اجازه را می‌دهند که در یک جهت، یا خلاف جهت یکدیگر بچرخند.

بارهای وارد بر بلبرینگ :

یکی از پارامتر هایی که بسیار مهم و در واقع می تواند تعیین کننده انتخاب بلبرینگ باشد ، مقدار بار وارد بر بلبرینگ ها است. انواع بارهایی که می تواند بر بلبرینگ وارد باشد عبارت اند از:

بلبرینگ های تحمل کننده بار شعاعی

بلبرینگ های تحمل کننده بار محوری

بلبرینگ های تحمل کننده بار ترکیبی

بلبرینگ های تحمل کننده بار خمشی

بار شعاعی :

تحمل نوع بار شعاعی فقط توسط رولبرینگ های استوانه ای ، رولبرینگ سوزنی و رولبرینگ توریدال می تواند امکان پذیر باشد. انواع دیگری بلبرینگ های شعاعی نیز وجود دارند که علاوه بر بار شعاعی ، توانایی حمل بار محوری را نیز دارا هستند.

بار محوری :

بلبرینگ کف گرد یکی از بلبرینگ هاییست که برای تحمل بارهای کم تا متوسط محوری مناسب می باشد. بلبرینگ کف گرد تنها توانایی تحمل یک طرفه بار محوری را دارد در صورتی که برای تحمل این نوع بار در دو جهت به صورت همزمان نیاز به بلبرینگ کف گرد دوطرفه داریم.

بار ترکیبی :

بار ترکیبی  در واقع ترکیبی از دو بار ذکر شده ( شعاعی و محوری) به صورت یک شعاع محوری و یک بار شعاعی می باشد که این دو به طور همزمان عمل می کنند. زاویه ی a معیاری به منظور توضیح توانایی حمل بار محوری یک بلبرینگ  است. هر چه این زاویه بزرگتر باشد ، بلبرینگ برای حمل بار محوری مناسب تر است. همانطور که زاویه Y معیار تماس فاکتور محاسباتی بوده که با افزایش آن میزان تماس کاهش پیدا می کند.

بار خمشی :

اصطلاح بار خمشی برای زمانیست که وقتی باری به صورت خارج از مرکز به بلبرینگ وارد شود. در این هنگام است که یک ممان خمشی ایجاد می شود. بیرینگ های شیار عمیق و تماس زاویه ای دو ردیفه می توانند ممان خمشی را تحمل کنند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *