بلبرینگ تسا رول

کاربرد بلبرینگ در صنعت خودروسازی

وجود اصطکاک می تواند باعث بروز مشکلاتی شود. همانطور که می دانیم ، اصطکاک در بسیاری از مواقع می تواند مزیت هایی را به همراه داشته باشد و برعکس. این نیروی عجیب در صنعت های بزرگی همچون صنعت خودروسازی هم حضور دارد که به لطف انواع مختلفی از بیرینگ ها ، جنبه مخرب آن ها رنگ کم تری به خود گرفته است. در صنعت بزرگ خودرو سازی ، استفاده از بلبرینگ ها را می توان در قسمت های زیادی از قطعات خودرو از جمله ؛ شافت های دواری ، مشاهده کرد.

به این منظور برای کاهش میزان اصطکاک ایجاد شده روی این شافت های دوار خودروهای ما ،  انواع مختلفی از بلبرینگ ها و رولبرینگ ها به کمک خودرو ها می آیند. بلبرینگ های سایز متوسط و با کاربری بسیار بالا از آن دسته از بلبرینگ هایی هستند که در صنعت بزرگ خودرو سازی کاربرد دارند. بلبرینگ های خودرو با توجه به گستردگی انبوه خودرو ها و بدلیل سود دهی بسیار بالایی که دارند به میزان گسترده تری نسبت به بسیاری دیگر از ماشین آلات صنعتی دیگر تولید و وارد می شوند.

به همین دلیل تولید کنندگان بسیاری درسر تا سر دنیا مجذوب تولید این گونه از بلبرینگ های صنعتی هستند. بلبرینگ های خودرو در بخش های مختلفی از خودرو بکار می رود که می تواند بار متفاوتی داشته باشد و همینطور طول عمر نسبتاً متفاوتی از خود نشان بدهد. اغلب بلبرینگ ها و رولبرینگ هایی که در برای خودرو ها ساخته شده است ، اغلب به صورت شعاعی بر روی قسمت های مختلف آن مورد استفاده قرار می گیرد.

بدین مفهوم که این دو نوع بیرینگ بر روی شافت های افقی متصل می شوند هرچند که نمونه هایی از بلبرینگ ها و رولبرینگ ها محوری نیز در خودرو ها مورد استفاده قرار می گیرد. مثال :

بلبرینگی که بر روی سیستم فرمان بسیاری از خودرو نصب می شود از نوع بلبرینگ های سایز های کوچک در شکل کف گرد می باشد. البته که رولبرینگ های سوزنی کف گرد نیز در این قسمت از خودرو هم مورد استفاده قرار می گیرد بصورتی که می توان آن ها راگاهاً دارای رینگ های بیرونی و گاهاً بدون رینگ های بیرونی مشاهده کرد.

این نکته لازم به ذکر است که با در نظر گرفتن  موقعیت قرارگیری و وضعیت افقی شافت های خودروها ، بلبرینگ های بکار رفته می توانند گاهاً از نوع شعاعی باشند که این یعنی بلبرینگ ها و رولبرینگ های استفاده شده در خودرو باید از نوع بلبرینگ شیار عمیق استوانه ای ، بشکه ای و یا رولبرینگ های سوزنی و از نوع شعاعی باشند.