بلبرینگ تسا رول

چرخه‌ی عمر بلبرینگ به چه صورت است ؟

چرخه‌ی عمر بلبرینگ به چه صورت است ؟

 

بلبرینگ یکی از قطعات مهم ماشین است. این قطعه وزن و بار زیادی را در حین حرکت ماشین تحمل می‌کند. سرعت ماشین و وزن آن بسیار مهم است. بلبرینگ قطعه‌ای است که از ظرافت بسیار زیادی برخوردار است. اگرچه به خاطر وزن و سرعتی که تحمل می‌کند انتظار می‌رود که این قطعه ابعاد بزرگی داشته باشد اما این تصور کاملاً غلط است. در ساخت بلبرینگ طراحان همواره سعی دارند که ظرافت این قطعه را رعایت کنند.

طول عمر بلبرینگ به عوامل بسیار زیادی بستگی دارد. در ابتدا فرض می‌شود که این قطعه طول عمر نامحدودی دارد؛ اما بلبرینگ هم مانند هر وسیله‌ای عمر محدودی دارد. میزان عمر بلبرینگ و چرخه‌ی عمر آن به عوامل متعددی بستگی دارد که در زیر شرح داده می‌شود.

عوامل مؤثر در چرخه عمر بلبرینگ

۱) خرید بلبرینگ: برای خرید بلبرینگ باید در ابتدا میزان آگاهی کافی در کیفیت و مرغوبیت آن را داشته باشیم. بلبرینگ مناسب را باید از جایی تهیه کنیم که مورد اعتماد باشد چراکه اهمیت این قطعه در ماشین بسیار زیاد بوده و خرابی در این قطعه خسارات جبران‌ناپذیری به دنبال دارد. بلبرینگ‌های مطمئن ساخت شرکت‌های معتبری بوده که دارای سری ساخت و تاریخ ساخت هستند. برای خرید بلبرینگ حتماً باید به این نکات دقت کرد.

۲) روان کاری اولیه: نحوه بیرون آوردن بلبرینگ، روان کاری و جا زدن بلبرینگ بر عمر آن بسیار مهم است. هنگامی‌که بلبرینگ را روان کاری می‌کنیم باید محیط بسیار تمیز بوده و از روغن‌های مخصوص و مناسب برای این کار استفاده کنیم.

۳) هم‌راستا سازی بلبرینگ با دستگاه: پس از نصب بلبرینگ و قبل از راه‌اندازی دستگاه یا ماشین، محور ماشین متحرک باید با محور دستگاه یا ماشین محرک که به یکدیگر کوپله می‌شوند در حد مجاز هم‌راستا گردند. سه روش متداول هم‌راستا سازی عبارت‌اند از:

چشمی: بدین‌صورت که با نگاه اولیه این همگام‌سازی را چک کنیم که این مورد توصیه نمی‌شود چون خطاپذیر است.

ساعت اندازه‌گیری: این روش نیز درصدی خطا دارد که باعث می‌شود کمتر مورداستفاده قرار گیرد.

هم‌راستا سازی لیزری: بهترین روش با حداقل در صد خطا است.